Kamis, April 21, 2016

Zakir Naik di tolak di Malasia






NUGarisLurus.Com – Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia menolak Dr. Zakir Naik (DZN) berceramah di Negeri Jiran tersebut. Inilah beberapa alasan yang membuktikan bahwa DZN berpaham wahabi dari pernyataan resmi Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA).

KENYATAAN MEDIA ASWAJA

1. ASWAJA tidak berminat untuk mengulas atau memberi komentar tentang keberadaan Dr. Zakir Naik (DZN), pendakwah India di Malaysia kerana Informasi ASWAJA tentang dirinya terbatas. Seseorang tidak perlu terlalu yakin atau menyibukkan diri membela maupun menyerang DZN jika tidak mempunyai maklumat yang cukup. Inilah pendirian ASWAJA terhadap isu DZN kerana bukan pendirian ASWAJA untuk mengeluarkan pembelaan, respon, kritikan dan kenyataan jika informasi tidak mencukupi.

2. Namun baru-baru ini seorang mufti kontroversi yang sering dikaitkan dengan faham Wahhabi oleh setengah pihak dan secara rasmi atau tidak rasmi dilarang berceramah agama dibeberapa negeri seperti  Johor, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Sarawak, Selangor, Kedah, Melaka dan beberapa lagi negeri, bersungguh-sungguh membela DZN hanya semata-mata dengan berbekalkan fakta beliau “belum pernah” melihat DZN bermasalah.

3. ASWAJA menegaskan sekali lagi bahwa ASWAJA tidak berminat mengulas isu DZN kerana keterbatasan informasi, namun oleh kerana terdapat banyak permintaan dari para asatidzah, ahli ASWAJA dan masyarakat awam, ASWAJA hanya melampirkan fatwa dari web rasmi dari salah satu institusi Islam yang masyhur dan diakui di seluruh dunia dari India yang telah melahirkan banyak alim ulama yang hebat  yaitu darul uloom deoband yang pastinya lebih mengetahui dan berhati-hati dalam berkomentar tentang DZN memandangkan dia tinggal di negara yang sama dengan DZN yaitu India. Ini bukan bermakna  pendirian resmi ASWAJA, melainkan  sebagai panduan kepada yang meminta respon dari ASWAJA.

4. Menurut fatwa darul uloom deoband, India, DZN BUKANLAH seorang yang bisa diterima ucapan nya dalam bab agama dan seseorang harus menjauhi ucapannya rujuk: http://www.darulifta-deoband.com/home/en/Dawah–Tableeg/171

5. Menurut fatwa darul uloom deoband juga, DZN merupakan seorang yang menyimpang dari jalan Ulama Muktabar dan merupakan seorang Ghair Muqallid rujuk: http://www.darulifta-deoband.com/home/en/Dawah–Tableeg/2415 dan fahaman Ghair Muqallid ini menurut darul uloom, deoband merupakan pemahamam yang keluar dari Ahli Sunnah Wal Jamaah rujuk: http://www.darulifta-deoband.com/home/en/Deviant-Sects/44130

6. Oleh kerana fatwa yang begitu tegas dari darul uloom, deoband. ASWAJA mengganjurkan rakyat Malaysia supaya berfikir panjang dan merujuk kepada ulama muktabar dan pihak Ahli agama masing-masing sebelum menerima bulat-bulat apa yang disampaikan oleh DZN. ASWAJA juga berharap pihak berkuasa agama dapat menyelidiki dan memastikan DZN ialah seseorang yang berada di landasan Ahli Sunnah Wal Jamaah, kerana yang mengeluarkan fatwa keras terhadap DZN bukanlah ASWAJA, tetapi salah satu institusi yang sangat masyhur di India iaitu darul uloom deoband. ASWAJA juga mendapati bukan hanya darul uloom, deoband sahaja yang berpendapat demikian, namun ulama-ulama India di kerala dan lain-lain tempat di India atau di Sri Lanka juga mempunyai pendapat yang sama tentang DZN.

7. DZN juga mendakwa dalam bukunya Concept of God in major religions halaman 7: “Brahma bermaksud Al-Khaliq iaitu Maha Pencipta…Orang Islam tidak mempunyai  halangan apapun untuk menyeru atau menyebut Allah sebagai Brahma

8. Akhir sekali, ASWAJA berharap rakyat Malaysia tidak terikut-ikut serentak seorang mufti kontroversi yang diharamkan berceramah agama di masjid-masjid di banyak negeri di Malaysia ini yang seperti biasa sering tergesa-gesa dan populis dalam mengeluarkan kenyataan, karena tanda seseorang itu bertakwa adalah takut untuk mengatakan sesuatu perkara itu haram atau halal kerana ia merupakan hak Allah, bukan menggunakan platform mufti untuk mendapat jumlah “like” dan “share” yang banyak di facebook kerana ini menjatuhkan martabat institusi mufti di Malaysia.

Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA).

Wallahu Alam




Komentar:
Sabar Januar · Kota Tangerang
DR Zakir Naik, Seorang ulama perbandingan agama yg diakui dunia, membuat gentar orang2 kafir sampai pemuka agama dan kepala negara mereka. Berasal dari india, sebuah negara yg mayoritasnya adalah kafir dan dalam setiap acaranya tak terhitung orang yg akhirnya memutuskan memeluk islam dgn kesadaran.
Dan ada orang2 yg mengaku muslim membenci ulama semacam ini dgn alasan yg tidak masuk akal. Jika beliau ada khilaf, sebagai muslim harusnya ingatkan dgn baik...bukan main larang tanpa tabayyun. Apakah orang2 ini lebih takut sosok dr zakir dibanding missionaris yg merajalela. Lebih pro kafir, ikut ketakutan kedatangan dr zakir?.....Muslim jenis apa ini saudaraku?
Suka · Balas · 18 April 2016 17:21

Idhan Loew · Unsrat
Hadehhh aswaja bukan milik satu halaqah saja...preeett
Suka · Balas · 17 April 2016 0:46

Andyka Sukma · UPN MX
Welcome Dr zakir naik.
Suka · Balas · 16 April 2016 10:18

Mohammad Yusden · Sek,men,bukit mechu
pegertian aswj ialah siapa yg megikuti alquraa dan sunnah seperti ikutan para sahabat2 rasullah ,tapi kalau sudah fekahnya imam2 lain,akidah pulak ke imam lain dan diserta tawasul ,tarikat dan macam2 ikut selera nafsu jangan guna aswj .
Suka · Balas · 15 April 2016 8:30

Joko Sutrisno
DR.ZAKIR menyampaikan pesan sesuai Alquran dan Alhadist (kenapa ORG yg merasa ASWAJA MENOLAK) berarti sudah kena propokasi kaum LIBERAL INI berbahaya
Suka · Balas · 2 · 13 April 2016 21:58

Robie Ende · Graphic Designer di Mutiara Taman Palem cengkareng Jakarta Barat
Jaman sekarang Ashobiyah ditonjolkan....dikotomi 'aswaja' dan 'wahabi' spt jd akidah yg sudah 'baku' spt air dan minyak...dan akidah Islam justru smkin samar2. Merasa paling benar krn fanatisme dan sentimen krn perbedaan. Kebenaran dr Allah, dan sebaik-baik kebenaran melalui petunjuk Allah. Para imam dan ulama2 hnya ijtihad dlm mncari kebenaran Islam. Terlepas itu mereka tidk menganjurkan kita utk mngikuti jika mereka keliru...itu sikap tawadhu' nya para ulama dan imam mazhab....Kenapa kita justru yg fanatik seolah pendapat imam mazhab dan para ulama itu 'maksum' tanpa kekeliruan? Bukankah Allah sndiri yg Maha Tahu siapa yg benar dan salah?...berbeda pendapat boleh jadi keduanya benar menurut Allah atau sbaliknya sm2 salah...Kita bertanya minta petunjuk kpd Allah, apakah Aswaja kita memang sudah benar? Apakah orang2 Wahabi itu keliru? Jgn smp kita org2 yg suka memperolok golongan lain tp sebenarnya kita yg keliru dlm pandangan Allah....istghfar berkali2 tp fanatik tetap jalan.
Suka · Balas · 4 · 13 April 2016 19:56 · Telah disunting

Latski Latif
ASWAJA adalah persatuan bangang bin tolol
Suka · Balas · 13 April 2016 3:25

Muawiyah Sumut Taubat ·
syiah berlindung di kubuh aswaja dan NU..
Suka · Balas · 2 · 13 April 2016 0:04

Abu Fardhan Al Fatih ·
jadi sebenarnya AHLUSUNAH WAL JAMAAH itu milik siapa ya ? lalu kriteria seorang wahabi tu bagaimana ? apakah wahabi ( santri dan pengikut literatur islam syeikh Muhammad bin Abdul Wahab ) itu bukan AHLUSUNNAH WAL JAMAAH ? apakah para mujadid modern dan para pemurni agama itu bukan AHLUSUNNAH WAL JAMAAH ? apakah kaum muslimin yang tidak taklid dengan ulama dan hanya mengikuti ulama yang benar2 apik dalam mengamalkan Sunnah Rasullulah dan tidak melakukan tahlil ataupun Ziarah Kubur dengan maksud ngalap berkah dari yang sudah mati bukan AHLUSUNNAH WAL JAMAAH ?
Suka · Balas · 2 · 12 April 2016 23:58

Mahmud Muhammad · SMA Negeri 1 Demak, Jawa Tengah
ini berita bohong aja,,, buktinya di maslaysia ga ada masalah,, tetap aja ceramah Dzakir Naik berjalan lancar,,,
ini buktinya,,,
http://www.bharian.com.my/node/143049

Suka · Balas · 4 · 12 April 2016 20:09
Artikel Terkait

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pesan yang baik, jangan emosional.Bila ingin mengkeritisi, pakailah dalil yang sahih.Dan identitasnya jelas. Komentar emosional, tidak ditayangkan