Asslmkm kyai, alhmdllah..
Tanya, Sy sangat awam ap yg dmaksud nishab dan haul zakat maal, dan
Tanya, Sy sangat awam ap yg dmaksud nishab dan haul zakat maal, dan
kapan waktu yg baik/wajib bg seseorang byr zakat maal.?
sbgian org mngatakn lbih afdhal byr zakat maal di bulan ramadhan.
Mohon penjelasan kyai. Sy mas'ud di tanah bumbu.
Mohon penjelasan kyai. Sy mas'ud di tanah bumbu.
Saya jawab: Nishab itu batasan jumlah harta untuk
mengeluarkan zakat , kalau haul itu
harta tsb sudah mencapai satu tahun. Namun setahu saya, wajib mencapai satu
tahun ini , hadisnya masih hilaf.Perintah mengeluarkan zakat pada bulan
Ramadhan tiada dalil yang memerintahkan
Dia kirim sms lagi:
Td kata kyai Utk perintah mengeluarkan zakat di bulan ramadhan tiada hadis
yang memerintahkan, maksud kyai zakat maal tdk termasuk zakat fitrah?
Maksud sy td, zakat maal tiada perintahnya dbayar di bulan ramadhan, dan
zakat fitrah wajib byar di bulan ramadhan..
Saya jawab: Ya, tapi zakat fitrah boleh sehari sebelum Idul fitri atau
pada hari Idul fitri.
Dia kirim sms lagi:
Terimakasih atas jwban kyai.
Jd kapanpun waktunya, bayar zakat maal lebih utama jika dbayarkan lebih
Jd kapanpun waktunya, bayar zakat maal lebih utama jika dbayarkan lebih
cepat.
Jazakumullah..
Jazakumullah..
Saya jawab: Ya.
مختصر إرواء الغليل - (ج 1 / ص 154)
- ( صحيح
)
حديث ابن
عمر أن النبي صلى الله عليه وسلم قال لاَ زَكَاةَ فِي مَالٍ حَتىَّ يَحُوْلَ عَلَيْهِ
الْحَوْلُ رواه الترمذي وأبو داود وابن ماجه
Hadis Ibnu Umar , sesungguhnya Nabi
SAW bersabda: Tiada zakat dalam suatu harta hingga telah mencapai setahun (
harta itu dimiliki setahun bukan sebulan atau setengah tahun) . HR Tirmidzi, Abu Dawud dan Ibn Majah. Lihat Mukhtashar Irwaul gholil 154/1, sahih
kata Al Bani.
Komentarku ( Mahrus ali):
Hadis tsb di sahihkan oleh al bani
tapi dilemahkan oleh Muhammad bin
Abdillah , Ibn Ady dan Daroquthni dengan keterangan panjang sekali, dan di kaji
dari seluruh jalur hadis ternyata seluruhnya cacat sanadnya. Boleh dilihat di
Multaqa ahlil hadis.
قال
البيهقي - رحمه الله - في السنن ( 4/95 ) :
"والاعتماد في ذلك على الآثار
الصحيحة فيه عن أبي بكر الصديق رضي الله عنه
وعثمان بن عفان وعبد الله بن
عمر وغيرهم رضي الله عنهم فكأنه - رحمه
الله - يضعّف المرفوعات
.
Al baihaqi rahimahullah berkata dalam kitab Sunan 95/4. Dalilnya dalam hal tsb atas dasar atsar yang sahih dari Abu bakar ra, Usman bin Affan , Abdullah
bin Umar dll . Seolah beliau menyatakan lemah hadis tentang sarat satu tahun tadi.
Komentarku ( Mahrus ali):
Bila benar sahih atsar dari Abu
bakar dan Usman ini maka bisa dibuat pegangan untuk menentukan satu haul dalam
mengeluarkan zakat. Tapi kalau merujuk
ke dalam al Quran, maka sarat satu tahun itu tidak ada.
Ada
ayat sedemikian:
وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ
وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ
وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُوا مِنْ
ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَءَاتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَلَا تُسْرِفُوا
إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ(141)
Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun
yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon korma, tanam-tanaman yang
bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya), dan
tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya (yang bermacam-macam itu) bila dia
berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan dikeluarkan
zakatnya); dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak
menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan. Al an`am
Ayat itu menyatakan menunaikan zakat
itu ketika mengetam tanpa disimpan dalam satu tahun. Kita kembali saja kepada
al Quran lebih baik. Lihat ayat ini:
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ
اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ
بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ
فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ
بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ
مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ
مُسْتَقِيمٍ(213)
Manusia itu adalah umat yang satu. (Setelah
timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi sebagai pemberi kabar
gembira dan pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab
dengan benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang
mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang
yang telah didatangkan kepada mereka Kitab, yaitu setelah datang kepada mereka
keterangan-keterangan yang nyata, karena dengki antara mereka sendiri. Maka
Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal
yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi
petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus. Baqarah
Kitab yang diturunkan oleh Allah
adalah kitab suci yang hendaknya di jadikan hujjah atau pegangan untuk
memutuskan segala masalah hilafiyah.
Mau
nanya hubungi kami:
088803080803.( Smart
freand) 081935056529 ( XL )
Alamat
rumah: Tambak sumur 36 RT 1 RW1
Waru Sidoarjo.
Jatim.
Artikel Terkait
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Pesan yang baik, jangan emosional.Bila ingin mengkeritisi, pakailah dalil yang sahih.Dan identitasnya jelas. Komentar emosional, tidak ditayangkan