Senin, Juni 06, 2011

Awas! Makanan mengandung babi


‎                     Maklumat terbaru mengenai Halal Haram dari PPIM 


Dalam salah satu  website www.tengok.com/ dari Malaisia  terdapat keterangan sbb: ‎

Baru-baru ini satu seminar/taklimat telah diadakan antara Persatuan Pengguna Islam Malaysia dengan pihak Jabatan Agama Islam Perak khusus mendedahkan ‎
produk haram yang berada di pasaran dan meminta orang-orang Melayu/Islam berhenti
menggunakannya. Berikut disenaraikan secara ringkas produk tersebut dan serba sedikit
huraiannya. 
‎1. COLGATE
Colgate keluaran Thailand, Indonesia dan Vietnam ~ haram~ bercampur
lemak babi. Colgate 125ml yang berada dipasaran sekarang sah diimpot dari Thailand.
‎2. AJI NO MOTO
Aji No Moto keluaran Thailand, Indonesia dan Vietnam ~ haram ~ bercampur lemak babi
‎ Aji No Moto juga disahkan oleh doktor mengandungi MSG (Mono Sodium> Glutamate)‎
‎ berlebihan yang boleh mereputkan daging dan menggugurkan rambut dengan cepat.
Bagaimanapun produk Aji No Moto keluaran Jalan Kuchai Lama (Malaysia) disahkan
‎ bebas dari lemak babi. 
‎3. COKLAT 
Semua coklat yang diimpot dari luar negara mengandungi lemak babi atau pun ‎
sekurang-kurangnya mengandungi lemak binatang yang amat diragui. Sekiranya pada luar‎ bungkusan pek coklat ada menunjukkan kod produk, KOD 164 disahkan mengandungi ‎
lemak babi. 
‎4. FISHCAKE; FISHBALL; MEE & Kuew TIAW
Keluaran bukan Islam disahkan mengandungi ramuan campuran lemak babi supaya ‎
produk tahan lama.
‎5. Sikat- sikat SONGKOK, KASUT, CAKE 
Babi ternak di Malaysia tidak berbulu. Tetapi babi tunggal dikatakan
berbulu. Di negeri China terdapat babi ternak yang khusus menghasilkan bulu seperti ‎
pernakan biri-biri. Berus untuk songkok, kasut dan cake disahkan adalah bulu-bulu babi ‎
dari negeri China. ‎
6. ROTI HIGH 5 (HIGH FIVE) 
Roti High 5 HARAM dimakan kerana mengandugi / dicampur / diproses dari ragi Babi. Suatu ketika dulu pernah tersebar luas berita / ‎surat layang mengenai lemak babi dalam roti Gardenia. Ketika itu jualan Gardenia jatuh merosot dengan ketara sekali. Sebenarnya berita ‎ini disebarkan oleh orang-orang dalaman High 5 sendiri yang iri hati dengan pencapaian/kejayaan Gardenia. Punca iri hati ini disebabkan ‎empat tokoh utama pengurusan Gardenia adalah orang Melayu yang amat peka dengan sensitiviti umat Islam mengenai pemakanan halal ‎‎/ haram. Saham-saham besar Gardenia yang dikatakan bercampur dengan bisnes babi tidak membabitkan negara Malaysia. Produk ‎keluaran Gardenia diproses berlandaskan prinsip Islam ISI 2020 yang digariskan Institut Penyelidikan Piawaian Islam (RISIS). Ini ‎disahkan oleh Setiausaha PPIM Dr. Maamor Osman. Roti Gardenia disahkan bebas dari campuran lemak babi.
‎7. REMPAH KARI ALLAGAPA, BABAS, SAKHTY & CAP MATA
Keempat-empat jenama kari di atas tidak mengandungi lemak babi TETAPI 40% hasil jualannya digunakan untuk membuat / menambah ‎‎/ memperelok kuil-kuil di Malaysia dan juga sebagai pembiayaan untuk membunuh‎ masyarakat Islam Gujerat India. Itu lah sebabnya kita melihat jenama kari ini berlumba-‎
lumba menaja rancangan-rancangan hiburan TV (terutamanya lagu dan filem Hindi) supaya ‎ bersesuaian dengan selera orang Melayu yang sejak dari dulu lagi lagu dan filem Hindi ‎ini ibarat isi dengan kuku dan sudah sebati dengan jiwa mereka. 
Satu perkara lagi yang perlu diberi perhatian ialah nombor 786. 
Orang-orang veteran India Muslim (berusia 80 tahun keatas) yang ditanya mengenai ‎
nombor ini menyatakan dengan berbagai pendapat. 
Tetapi apa pun jawapannya nombor ini adalah kod untuk Bismillah yang
cara amalannya mereka saja yang tahu. Malangnya kod ini (786)
Diselewengkan oleh puak-puak Hindu apabila mereka juga melabelkan papan iklan kedai
‎ dengan nombor tersebut untuk mengabui umat Islam. Tidak hairan lah dewasa ini kalendar ‎orang-orang India Muslim yang  menggunakan gambar Kaabah dan ayat suci Al-Quran dicetak / ditaja oleh Palanniappa, ‎
Sakhty dan Babas. Juga perlu dingatkan pada umat Islam supaya amat peka dengan
‎ beberapa restoran baru nasi kandar yang bergiat aktif sama ada dimana-mana bandar
‎ terutama di Taiping dan Ipoh. 
Pastikan perniagaannya oleh orang Islam dan ayamnya halal... Di Taiping ada restoran ‎
nasi kandar, pembuat roti nan dan toseh dari pekerja H**** dan ayam dibekalkan oleh C***.
‎8. COCA COLA 
Coca Cola adalah jenama minuman yang mempunyai agendanya yang
tersendiri. Lebih-lebih lagi agenda menghina Umat Islam. Tahukah saudara tulisan Coca Cola itu jika dibelah dua dari bahagian ‎belakangnya maka tulisannya boleh dibaca dan akan membawa maksud 'Laa' Allah Laa'Muhammad (Tiada Allah Tiada Muhammad) ‎Kajian menunjukkan Negeri Perak adalah negeri kedua di Malaysia yang berjaya memboikot Coca Cola dan dikatakan jualannya di Perak ‎merosot sehingga 60%. Syabas warga Perak!!! 
‎9. SARDIN TIN MERAH
Kuah Sardin ini dibuat dari campuran siput babi ~ haram dimakan.
‎10. KENTUCKY FRIED CHICKEN 
Perkara yang meragukan dalam kes KFC ini ialah cara sembelihan ayam itu sendiri. Seorang petugas menyembelih di KFC mengakui ‎bahawa bacaan semasa sembelih hanya dibaca pada permulaan / pertama sahaja manakala yang lain-lainnya tidak sempat kerana ribuan ‎ekor lagi menunggu / berpusing untuk disembelih. Kita tidak dapat berbuat apa- apa dengan masalah KFC ini kerana ia mendapat ‎kelulusan penuh pihak Pejabat Agama. Tetapi perkara yang mendatangkan was-was eloklah kita tinggalkan. Keadaan ini samalah juga ‎dengan ayam yang kita beli dan lihat sendiri sembelihannya di mana-mana pasar ayam. Sekiranya kita beli 10 ekor ayam
dan selepas disembelih ayam-ayam tadi dihumban kedalam sebuah bekas / raga. Persoalannya bagaimanakah cara 10 ekor ayam itu mati. ‎SAH ayam itu mati akibat tertindih lemas sesama mereka dan bukan menggelupur sendirian. Mati lemas ini disahkan tidak halal kerana ‎mati katak. 
‎11. TEH HAILAM
Orang Melayu sejak dulu lagi amat famous dengan teh Hailam. Ada yang pagi-pagi lagi mesti kena teh Hailam. Sedap katanya. Minum ‎pula dalam cawan berbunga. TETAPI tahukah kita apakah cara tradisional teh ini dibuat??? 
Seorang Mualaf yang mendedahkan perkara ini memberitahu bahawa pada setiap pagi towkay kedai ketika sedang menggosok gigi dan ‎ketika masa yang sama akan Membenamkan berus gigi kedalam bekas membancuh teh atau apa-apa jua bekas untuk teh tersebut. Itulah ‎resepinya. Bunyinya memang lucu tetapi itulah hakikatnya. 
‎12. TESCO IPOH
Sesiapa yang berkunjung ke Ipoh dan ingin menjamu selera diingatkan
supaya berhati-hati apabila singgah makan dimana-mana warung dalam
Tesco. Hampir kesemua gerai-gerai makanan dipunyai oleh bukan Islam (C*** ) dan mengupah pekerja Melayu untuk RUN bisnes ‎tersebut. Masalah utama ialah ayam digerai ini di supply oleh C***. Hanya sebuah gerai (Western Food) saja yang disahkan betul-betul ‎halal dan dijalankan sendiri oleh seorang pemuda Melayu. 
RENUNGAN
Di pasaran sejak akhir-akhir ini kita dikaburi dengan jenama-jenama yang seolah-olah bercirikan Islam. Contoh : Bahan makanan kering ‎yang dibungkus dengan gambar masjid diluarnya dan bunyi syarikat pembuat seperti bahasa / bunyi Arab yang kadangkala kita tak ambil ‎kisah langsung. Di pasar raya umpamanya jenama-jenama seperti Safi, Shurah, Zaitun dan Aminah Hassan dikenalpasti barang-barang ‎keluaran bukan Melayu / Islam. Bisnes ini sebenarnya telah bertukar tangan. Selain itu alasan paling mudah adalah mana mungkin ‎produk Melayu boleh masuk pasar raya. Bagaimana pula dengan kicap Tamin...??? 
Kicap Tamin HALAL tetapi difahamkan ia terpaksa mengupah salesman
C*** dengan bayaran RM7, 000.00 untuk membolehkan produk tersebut


Komentar penulis  buku ;‎
Saya sudah menyangka sejak dulu bahwa keliru kaum muslimin mau mengkosumsi produk -produk makanan buatan orang konghucu , Yahudi , Ya`juj ma`juj dll. Produk – produk ‎ semacam itu memang telah menarik hati umat Islam , bungkusnya  juga indah , lezat dan mereka kecanduen untuk makan lagi , bahkan mau meninggalkan  dan berganti kepada makanan alami tidak mau , atau  mau tapi nanti dulu , kalau usia sudah kepala lima. Pada hal usia segitu itu belum tentu merasa ringan untuk bisa meninggalkan  makanan – makanan  haram tadi . Allah berfirman :
بَلْ يُرِيدُ اْلإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ
Bahkan manusia itu hendak membuat maksiat terus menerus.[1]
 Rasulullah SAW  atau para  ulama ahli hadis tak segan – segan untuk mengingatkan  manusia supaya  terhindar dari keharaman dan kemungkaran yang menyengsarakan kehidupannya didunia maupun di akhirat. Rasulullah SAW  bersabda :
إِنَّمَا مَثَلِي وَمَثَلُ أُمَّتِي كَمَثَلِ رَجُلٍ اسْتَوْقَدَ نَارًا فَجَعَلَتِ الدَّوَابُّ وَالْفَرَاشُ يَقَعْنَ فِيهِ فَأَنَا آخِذٌ بِحُجَزِكُمْ وَأَنْتُمْ تَقَحَّمُونَ فِيهِ
Sesungguhnya  perumpamaan ku dan umatku  laksana  seorang lelaki yang  menghidupkan api ,lalu laron – laron  dan serangga – serangga  berjatuhan kepadanya  . Aku pegang tempat ikatan sabukmu  , sedang kamu mau masuk ke dalam api . [2] 
 Mazsalah daging babi itu berbahaya  , ia haram dan najis . Al albani berkata :

وَ لِهَذَا جَزَمْنَا هُنَا بِنَجَاسَةِ لَحْمِ الْخِنْزِيْرِ
Karena itu , kami telah memantapkan  bahwa daging babi adalah najis.  [3]
Dalam suatu hadis di jelaskan :
إِنَّ مَلِكًا مِنْ بني إِسْرَائِيلَ أَخَذَ رَجُلا فَخَيَّرَهُ بَيْنَ أَنْ يَشْرَبَ الْخَمْرَ، أَوْ يَقْتُلَ صَبِيًّا، أَوْ يَزْنِيَ، أَوْ يَأْكُلَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ، أَوْ يَقْتُلُوهُ إِنْ أَبَى، فَاخْتَارَ أَنَّهُ يَشْرَبُ الْخَمْرَ، وَأَنَّهُ لَمَّا شَرِبَ لَمْ يَمْتَنِعْ مِنْ شَيْءٍ أرادوهُ مِنْهُ"، وَأَنَّ رَسُولَ اللهِ   صَلَّى اللهُ  عَلَيْهِ وَسَلَّمَ  قَالَ لَنَا حِينَئِذٍ:"مَا مِنْ أَحَدٍ يَشْرَبُهَا فَتُقْبَلُ لَهُ صَلاةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً، وَلا يَمُوتُ وَفِي مَثَانَتِهِ مِنْهَا شَيْءٌ إِلا حُرِّمَتْ عَلَيْهِ الْجَنَّةُ، وَإِنْ مَاتَ فِي الأَرْبَعِينَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً".
Sesungguhnya seorang raja  Banu Israil mengambil seorang lelaki  lalu di suruh memilih antara  minum khamar , membunuh anak kecil , berzina , makan  daging babi  atau  mereka akan membunuhnya bila tidak mau. Dia memilih minum khamar . Ketika meminumnya maka dia melakukan segala apa yang mereka  inginkan kepadanya . Sesungguhnya Rasulullah SAW  bersabda ketika itu : Setiap orang yang meminumnya maka  salatnya  selama empat puluh hari tidak diterima. Bila meninggal dunia dan di kandung kemihnya terdapat khamar , maka di haramkan masuk ke surga. Bila mati dalam empat puluh hari ( setelah mninum khamar ) maka  mmati jahiliyah ( mati kafir ) [4]

Imam Thobroni berkata : Hanya Addarowardi yang meriwayatkan  hadis dengan sanad tsb. Al albani berkata : sahih di kitabnya Assilsilatus sahihah , 194/6
Al Hakim berkata : Ini hadis sahih dengan sarat perawi Muslim , tapi Bukhori dan Muslim tidak meriwayatkannya.
Komentar penulis buku : Tidak benar apa yang di katakan  oleh Al Hakim  sebab  sebagian  sanadnya ada perawi bernama  Dawud bin Saleh dan Ahmad bin Rusydin  yang bukan  perawi Bukhori dan Muslim  bahkan Addzahabi dan Ibnu Hajar dalam kitab tahdzibnya tidak mengenalnya . Jadi hadis tsb lemah.
Hadis tsb bertentangan dengan ayat :
قُلْ يَاعِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ   إِنَّ اللهَ  يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.  [5]
Allah juga mencintai orang – orang yang suka bertobat sebagaimana ayat :
إِنَّ اللهَ  يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
 Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang  tobat  dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.[6]
Dalam suatu hadis juga dijelaskan:
لَلَّهُ أَشَدُّ فَرَحًا بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ مِنْ رَجُلٍ فِي أَرْضٍ دَوِّيَّةٍ مَهْلِكَةٍ مَعَهُ رَاحِلَتُهُ عَلَيْهَا طَعَامُهُ وَشَرَابُهُ فَنَامَ فَاسْتَيْقَظَ وَقَدْ ذَهَبَتْ فَطَلَبَهَا حَتَّى أَدْرَكَهُ الْعَطَشُ ثُمَّ قَالَ أَرْجِعُ إِلَى مَكَانِيَ الَّذِي كُنْتُ فِيهِ فَأَنَامُ حَتَّى أَمُوتَ فَوَضَعَ رَأْسَهُ عَلَى سَاعِدِهِ لِيَمُوتَ فَاسْتَيْقَظَ وَعِنْدَهُ رَاحِلَتُهُ وَعَلَيْهَا زَادُهُ وَطَعَامُهُ وَشَرَابُهُ فَاللهُ  أَشَدُّ فَرَحًا بِتَوْبَةِ الْعَبْدِ الْمُؤْمِنِ مِنْ هَذَا بِرَاحِلَتِهِ وَزَادِهِ

Sungguh Allah lebih gembira terhadap  tobat  hamba Nya yang  mukmin  daripada  seorang lelaki yang berhenti di suatu daerah yang terserang wabah penyakit yang membahayakan. Dia bersama kendaraannya.Di atasnya ada makanan dan minumannya,  dia meletakkan kepalanya, lantas ketiduran.  Dia bangun,  ternyata kendaraannya telah hilang  (tidak diketahui jejaknya).   Dia mencarinya, ketika keadaan  amat panas, tenggorokan pun mengering atau sudah mencapai  kritis. Dia berkata ;  Aku kembali ke tempat semula, aku tidur sehingga aku mati di sana.  Lantas dia meletakkan kepalanya di atas lengannya sambil menanti kematiannya. Tiba tiba dia terbangun, dan melihat kendaraannya kembali disisinya,   lengkap dengan bekal dan minumannya. Allah lebih suka terhadap  tobat  hambanya yang  mukmin  daripada  kegembiraannya orang ini berjumpa kembali dengan kendaraanya masih lengkap utuh . [7]
.
Untuk COLGATE  yang bercampur dengan lemak babi tetap tidak diperkenankan  karena  ada  hadis sbb:
Jabir bin  Abdillah ra  berkata  :” Rasulullah SAW waktu  penaklukan kota Mekkah  bersabda  :
َ إِنَّ اللهَ  وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَيْعَ الْخَمْرِ وَالْمَيْتَةِ وَالْخِنْزِيرِ وَاْلأَصْنَامِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللهِ   أَرَأَيْتَ شُحُومَ الْمَيْتَةِ فَإِنَّهَا يُطْلَى بِهَا السُّفُنُ وَيُدْهَنُ بِهَا الْجُلُودُ وَيَسْتَصْبِحُ بِهَا النَّاسُ فَقَالَ لاَ هُوَ حَرَامٌ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللهِ   صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ     عِنْدَ ذَلِكَ قَاتَلَ اللهُ  الْيَهُودَ إِنَّ اللهَ  لَمَّا حَرَّمَ شُحُومَهَا جَمَلُوهُ ثُمَّ بَاعُوهُ فَأَكَلُوا ثَمَنَهُ
Sesungguhnya Allah dan rasulNya  telah mengharamkan  jual beli khomer, bangkai, babi  dan berhala. Di katakan : “  Wahai Rasulullah !  Bagaimana pendapatmu tentang  lemak  bangkai .Ia di pakai untuk mengecat sampan – sampan  , meminyaki kulit –kulit lalu dibuat  lampu. Rasulullah SAW  bersabda : “ Ia  haram “. Lalu beliau bersabda saat itu :” Semoga  Allah melaknat orang – orang Yahudi , sesungguhnya Allah mengharam kan lemak  bangkai ,lalu mereka hiasi,lalu dijual lalu uangnya di makan . [8]
سُئِلَ ابْنُ الصَّلاَحِ عَنِ الْجُوْخِ الَّذِي اشْتَهَرَ عَلَى أَلْسِنَةِ النَّاسِ أَنَّ فِيْهِ شَحْمَ الْخِنْزِيْرِ ؟ فَقَالَ: لاَ يُحْكَمُ بِنَجَاسَتِهِ إِلاَّ بِتَحَقُّقِ النَّجَاسَةِ.
Ibnus Sholah di tanya tentang Jukh   ( kain ) yang telah termashur di kalangan manusia   bahwa  di dalamnya terdapat lemak babi , lalu  beliau berkata : Tidak boleh dihukumi najis kecuali nyata betul najisnya . [9]
Penulis buku berkata :
  Untuk COLGATE  , maka  tidak diduga lagi tentang  terdapat  lemak babinya tapi  diputuskan melalui mesin penelitian.
Sedikit komentar..pernah saya temukan produk coklat cookies yang mengandung
E476, buatan cadburry malaysia, tapi lolos sertifikasi halal dari MUI
Malaysia....(entah yang benar siapa??)
From: Moch. Ichwan Chaliz



FISHCAKE


                                        FISHBALL














[1]  Al Qiyamat  5
[2]  Muttafaq alaih  , Muslim 2284 Tafsir Qurthubi  122/14 .  Tafsir Ibnu Katsir  405/2 . Addurrul mantsur  160/2 Syarah kitabut tauhid  303/1  Bukhori 2379/5 Mustadrok  643/4 Muslim  1790/4 Tirmidzi 154/5 Mushonnaf  Ibnu Abi Syaibah 309/6
[3] Assilsilatus sahihah , nomer hadis:  299/1
[4] Al Mustadrak  alas sahihaini dengan nomer hadis  7345 Al Mu`jamul kabir lit thobroni dengan nomer hadis 1528
[5] Azzumar 53
[6]  Al Baqarah  222
[7]HR Muslim  /tobat /2744. Bukhori / Daawat / 6308. Tirmidzi / Sifatul qiyamah / 2497,2498. Ahmad / Musnad muktsirin minas shohabah /3620.
[8] HR  Bukhori 2236
[9] Mughnil muhtaj ila ma`rifati al fadhil minhaj 494/2 , Tuhfatul muhtaj fii syarhil minhaj 327/6 Hawasyis syarwani 131/2  I`anatut tholibin  125/1


Artikel Terkait

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pesan yang baik, jangan emosional.Bila ingin mengkeritisi, pakailah dalil yang sahih.Dan identitasnya jelas. Komentar emosional, tidak ditayangkan