Sholawat Badar Kiyai 'Ali
Sholawat Badar adalah rangkaian
sholawat berisikan tawassul dengan nama Allah, dengan Junjungan Nabi s.a.w. serta
para mujahidin teristimewanya para pejuang Badar. Sholawat ini adalah hasil
karya Kiyai Ali Manshur, yang merupakan cucu Kiyai Haji Muhammad Shiddiq, Jember.
Oleh itu, Kiyai 'Ali Manshur adalah anak saudara/keponakan Kiyai Haji Ahmad
Qusyairi, ulama besar dan pengarang kitab ""Tanwir al-Hija" yang
telah disyarahkan oleh ulama terkemuka Haramain, Habib 'Alawi bin 'Abbas bin 'Abdul
'Aziz al-Maliki al-Hasani, dengan jodol "Inarat ad-Duja".
Diceritakan bahawa karya ini ditulis
oleh Kiyai 'Ali Manshur sekitar tahun 1960, tatkala kegawatan umat Islam Indonesia
menghadapi fitnah Partai Komunis Indonesia (PKI). Ketika itu, Kiyai 'Ali adalah
Kepala Kantor Departemen Agama Banyuwangi, juga menjadi Pengurus Cabang
Nahdlatul Ulama di situ. Keadaan politik yang bercelaru saat itu dan kebejatan
PKI yang bermaharajalela membunuh massa, bahkan ramai kiyai yang menjadi mangsa
mereka, menyebabkan terlintas di hati Kiyai 'Ali, yang memang mahir membuat
syair 'Arab sejak nyantri di Pesantren Lirboyo Kediri lagi, untuk menulis satu
karangan sebagai sarana bermunajat memohon bantuan Allah s.w.t. Dalam keadaan
sedemikian, Kiyai 'Ali tertidur dan dalam tidurnya beliau bermimpi didatangi
manusia-manusia berjubah putih - hijau, dan malam yang sama juga, isteri beliau
bermimpikan Kanjeng Nabi s.a.w. Setelah siang, Kiyai 'Ali langsung pergi
berjumpa dengan Habib Hadi al-Haddar Banyuwangi dan menceritakan kisah mimpinya
tersebut. Habib Hadi menyatakan bahawa manusia-manusia berjubah tersebut adalah
para ahli Badar. Mendengar penjelasan Habib yang mulia tersebut, Kiyai 'Ali
semakin bertekad untuk mengarang sebuah syair yang ada kaitan dengan para
pejuang Badar tersebut. Lalu malamnya, Kiyai 'Ali menjalankan penanya untuk
menulis karya yang kemudiannya dikenali sebagai "Sholawat al-Badriyyah"
atau "Sholawat Badar". Apa yang menghairankan ialah keesokan harinya,
orang-orang kampung mendatangi rumah beliau dengan membawa beras dan lain-lain
bahan makanan. Mereka menceritakan bahawa awal-awal pagi lagi mereka telah
didatangi orang berjubah putih menyuruh mereka pergi ke rumah Kiyai 'Ali untuk
membantunya kerana satu kenduri akan diadakan di rumahnya. Itulah sebabnya
mereka datang dengan membawa barangan tersebut menurut kemampuan masing-masing.
Tambah pelik lagi apabila malamnya, hadir bersama untuk bekerja membuat
persiapan kenduri orang-orang yang tidak dikenali siapa mereka.
Menjelang keesokan pagi, serombongan
habaib yang diketuai oleh Habib 'Ali bin 'Abdur Rahman al-Habsyi @ Habib 'Ali
Kwitang tiba-tiba datang ke rumah Kiyai 'Ali. Tidak tergambar kegembiraan Kiyai
'Ali menerima tetamu istimewanya tersebut. Setelah memulakan perbicaraan
bertanyakan khabar, tiba-tiba Habib 'Ali Kwitang bertanya mengenai syair yang
ditulis oleh Kiyai 'Ali tersebut. Tentu sahaja Kiyai 'Ali terkejut kerana hasil
karyanya itu hanya diketahuinya dirinya seorang dan belum dimaklumkan kepada
sesiapa pun. Tapi beliau mengetahui, ini adalah satu kekeramatan Habib 'Ali
yang terkenal sebagai waliyullah itu. Lalu tanpa lengah, Kiyai 'Ali Manshur
mengambil helaian kertas karangannya tersebut lalu membacanya di hadapan para
hadirin dengan suaranya yang lantang dan merdu. Para
hadirin dan habaib mendengarnya dengan khusyuk sambil menitiskan air mata
kerana terharu. Setelah selesai dibacakan Sholawat Badar oleh Kiyai 'Ali, Habib
'Ali menyeru agar Sholawat Badar dijadikan sarana bermunajat dalam menghadapi
fitnah PKI. Maka sejak saat itu masyhurlah karya Kiyai 'Ali tersebut. Selanjutnya,
Habib 'Ali Kwitang telah menjemput ramai ulama dan habaib ke Kwitang untuk satu
pertemuan, antara yang dijemput ialah Kiyai 'Ali Manshur bersama pamannya Kiyai
Ahmad Qusyairi. Dalam pertemuan tersebut, Kiyai 'Ali sekali lagi diminta untuk
mengumandangkan Sholawat al-Badriyyah gubahannya itu. Maka bertambah masyhur
dan tersebar luas Sholawat Badar ini dalam masyarakat serta menjadi bacaan
popular dalam majlis-majlis ta'lim dan pertemuan. Moga Allah memberikan sebaik-baik
ganjaran dan balasan buat pengarang Sholawat Badar serta para habaib tersebut.....
al-Fatihah.
Allahu ... Allah, inilah kisah
bagaimana terhasilnya penulisan Sholawat Badar oleh Kiyai 'Ali Manshur. Cerita
ini telah ambo dengar daripada beberapa kerabat Kiyai Haji Ahmad Qusyairi di
Kota Pasuruan. Juga ianya dimuatkan dalam buku "Antologi NU : Sejarah - Istilah
- Amaliah - Uswah " karangan H. Soeleiman Fadeli & Mohammad Subhan
dengan kata pengantar Kiyai Haji 'Abdul Muchith Muzadi. Benar atau tidak, percaya
atau tidak, itu tidak penting, apa yang nyata ialah Sholawat Badriyyah ini
adalah karyanya Kiyai 'Ali Manshur dan telah diterima serta diamalkan oleh para
ulama dan habaib yang menjadi pegangan dan panutan kita. Maka sempena
memperingati peristiwa Perang Badar al-Kubra, marilah kita bermunajat memohon
keselamatan dunia akhirat dengan bertawassulkan Junjungan Nabi s.a.w. dan para
pejuang Badar radhiyAllahu 'anhum ajma'in.
Saya tidak suka dengan shalawat
Badar.
Nama Thaha disebut sebagai nama Nabi Muhammad , mana dalilnya?
Itu namanya memberikan nama pada Nabi SAW yang bukan namanya .
Begitu juga Yasin itu bukan nama Nabi
SAW, mengapa di nyatakan sebagai nama Nabi SAW? Mana dalilnya? Saya tidak tahu.
Berdoa dengan tawassul ahlul badri itu mana dalilnya? Saya tidak
tahu. Bacalah masalah ini lengkap dibuku
kami : “ Sesat tanpa sadar “ atau
dengarkan cd pengajian saya dalam bab itu akan tahu ilmu yang benar, bukan ilmu
– ilmuan yang di annggap kebenaran, hakikatnya salah total bukan agak benar.
Pergilah
ke blog kedua http://www.mantankyainu2.blogspot.com/
Atau blog bahasa arabku http://mahrusaliindonesia.blogspot.com/
Blog ke tiga
Peringatan: Bila mesin
pencari diblog tidak berfungsi, pergilah ke google lalu tulislah: mantan kiyai nu lalu teks yang kamu cari
Mau
nanya hubungi kami:
088803080803. 081935056529
088803080803. 081935056529
Alamat
rumah: Tambak sumur 36 RT 1 RW1
Waru Sidoarjo
Artikel Terkait
Ustadz yth,
BalasHapusmaaf sebelumnya, sebelumnya saya ingin memperkenalkan diri.
saya salah satu Musyran Muhammadiyah dari kota di jawa timur.
saya telah telah lama terdidik dengan madzab imam al-maliki rahimakumulloh, aamiin. dan insya Allah faham tentang bid`ah, haram, syirik, dll yang Antum sebut di web ini, yang saya tanyakan yaitu :
1. kenapa Antum percaya pada Google ? daripada hadist yang hasan / shohih?
2. di kitab apapun, ihhya ulumuddin, ittihafus sadah, syarah, roudhotut tholibin, tahrir tanqih dll yang saya pelajari di pondog, tidak ada satu tuntunan untuk menbid`ahkan, mengharomkan, dan mensyirikkan orang lain, kecuali mereka orang2 murtad, tapi ini adalah amalan saudara kita pada Nahdlatul Ulama (perkumpulan para Ulama)
3. ajaran Kyai Ahmad dahlan dan Bpk. Muh Nuh tidak setuju dengan cara mereka, tetapi sya orang muhammadiyyah tidak diajarkan melecehkan orang, seperti kita yang benar sendiri.
Mohon dikoreksi apa yang saya katakan, mohon maaf kalau ada kesalahan karena pertemuan hanya lewat pesan ini, apabila diperlukan saya akan ke tempat Antum untuk berdiskusi dan akan saya bawakan beberapa Hadist sebagai acuan dengan Ridho Allah SWT ats junjungan Muhammad, saya akan bersedia menemui Antum untuk meluruskan akidah dari Muhammadiyah
wss. wr wb. Ada yang salah, silahkan di tunjukkan . kalau mau ketemu silahkan pergi ke rumah saya dan beritahu dulu lewat telp saya di blog ini banyak muat telp sy .
Hapus